fredag 6. januar 2012

Om julegavestrikkestress og postforsendelser

Postens garanti for å få en pakke frem før jul innenlands var som de fleste kanskje husker - fredag 16. desember. 
Lørdag 10. desember fikk jeg den fikse ideen at jeg skulle strikke barsel/julegave til den ferske datteren til en kusine av meg. Fort gjort det - en liten lue ferdig på formiddagen søndag. 11. Men så - det gikk opp for meg at jeg i grunn hadde glemt storebror. Det går ikke an. Hva strikker man til en 7 (eller er det 8) år gammel gutt man ikke kjenner? Lue. Mannen valgte farge - grå. Finner frem et mønster og knekker i gang. Vi snakker fortsatt søndag 11. desember.

Mandag kveld går det opp for meg at jeg ikke har nok garn. Krise! Sender mannen innom Tjorven på Majorstua tirsdag 13. desember. Sånn rett før jul er det tomt for mye der, spesielt varer fra Garnstudio. *Noterer seg følgende til neste år "strikk ikke noe i garn fra garnstudio i desember".
Mannen får høre at garnet kommer kanskje inn onsdag 14. desember. Jeg tropper opp i butikken den dagen. Nope, ingen leveranse fra garnstudio. Neihei, om du har noen anelse når den kommer? Ikke det nei. Kanskje i morgen, kanskje neste uke... Onsdag kveld begynner jeg da på nytt. Denne gangen er jeg sikker på at jeg har nok garn. Dessverre for nattesøvnens del hadde jeg annet å gjøre på dagtid. Hvilket betyr at denne lua ble ferdig på et tidspunkt jeg foretrekker å befinne meg i sengen den 16. desember.

Men, jeg klarte det! Pakken ble sendt av gårde før fristens utløp. 


Luen har normal passform, det er sokkeparet inni som har en noe avvikende hodeform. 

Særlig fellingen jeg har falt på i dette mønsteret:


Liten djevellue til den ferske lillesøster:


Du lurer kanskje fortsatt på hvorfor jeg plaget deg med all teksten innledningsvis? Jo, det har seg nemlig slik at pakken kom i retur tirsdag 4. januar. Juhu! jeg får gjøre et nytt forsøk på å sende den, en januargave trukket i julepapir er vel ok det og?

Mønster: Hurricane hat og modifisert utgave av djevellue - jeg brukte tykkere garn. 
Garn: Hurricane i Sandnes Duett og djevellue i Drops Lima. 





1 kommentar:

  1. Det var da voldsomt til motarbeidelse fra Posten og garnleverandøren sin side! Max uflaks og litt til! Men flotte luer ble det, og helt sikkert glade mottagere, når pakka en gang når fram...

    Er forøvrig glad for at sokkene dine har avvikende hodepassform, ellers hadde de neppe passa. Som sokker i alle fall, kanskje som luer... (o:

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en liten kommentar!