torsdag 1. desember 2011

Blåfjellue - med oppskrift!

Eldstegutten her i huset er nå stor nok til å se på årets julekalender. Da sier det seg selv at han "trenger" en blåfjellue, hva?

Jeg synes luene til blånissene blir litt vel spisse på de minste barna, så derfor endret jeg litt på oppskriften får å gjøre den spisse delen noe kortere. Selv er jeg meget fornøyd!



Oppskrift:
Garn: to tråder Rauma finull eller Bllåfjell/Månetoppengarn. To forskjellige farger gir et morsomt spill.
Rundpinne nr: 6
Størrelse: (3-5) og (6-9) år

Jeg strikket str 6-9 til min gutt med hodeomkrets på 54-55cm. 
Lua strikkes frem og tilbake, ovenifra og ned.
en omgang = en pinne
Legg opp 4 masker. Strikk en omgang. På neste omgang øker du fire masker.
*Strikk 3 omganger, øk 4 masker jevnt fordelt på neste omgang.*
Gjenta fra * til * til du har totalt 84 (92) masker.
Strikk 20 riller, dvs 40 omganger. Fell av. Sy sammen i siden. Så tover du lua i vaskemaskinen.
Lua brettes opp nederst.

(Det varierer fra maskin til maskin hvor mye den tover. Det avhenger av temperatur, antall omdreininger, lengden på programmet og hvor mye annet du har i vaskemaskinen.)
Jeg endte med å måtte tove to ganger. Først med en liten genser i maskinen, på 40grader og 1200omdreininger/minutt, så 40 grader og 800 omdr./min.

Hvis du ønsker den originale versjonen som er noe spissere, så selges det oppskrift på Nille og Rauma sin i garnbutikker som fører varer fra Rauma.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en liten kommentar!