tirsdag 27. desember 2011

Barnas julestrømper

Treåringen fikk julestrømpe for første gang i år. Da måtte jo lillesøster få og, selv om vi synes hun er litt liten til godteri. Sjalusiutfordringen ble altså løst ved at hun fikk egen strømpe med noen rosiner i. Bra løsning for alle parter det tror jeg.

Men så er det jo slik at for å få julestrømpe må man da følgelig ha en fysisk strømpe å henge opp i påvente av nattlig besøk av julenissen. Plan A) var å strikke to, fine strømper. Jeg innså tidlig at det ville jeg ikke ha tid til, da jeg hadde mer enn nok med juleforberedelser og julegavestrikking. Plan B) var å kjøpe noen lekre strømper i butikken. Jeg fant noen helt ok på Skeidar, men valgte å la de ligge i tilfelle jeg kom over noen finere. Etter å ha vært mange steder tre dager før julaften kunne jeg konkludere med at det kun var de fra Skeidar som var "godkjente" av FruKresen a.k.a. Meg. Mannen fikk således i oppdrag å plukke meg seg to strømper fra Skeidar bittelillejulaften. Joa, det gjorde han. Problemet? Jo, Skeidar hadde nemlig flere strømper som kunne passe min ikke så gode beskrivelse. Strømpene var riktignok helt greie - sånn sett bort i fra at det ikke var mulig for meg å få hånda helt ned i den, noe jeg ikke tror treåringen heller ville klart. Plan C) tok deretter form sent på kvelden bittelillejulften. Hekle strømper i tykt garn. Startet fikk jeg ikke gjort før lillejulaften, men disse var fort gjort.


Treåringen fikk strømpe (for han tar neppe utseende så tungt), nissen kom på besøk og FruKresen ble fornøyd. Slike, fancy'e jeg hadde sett for meg at de butikkjøpte skulle være ble de ikke, men disse har da desto mer sjarm! Viktig er det også at disse kan vaskes. Ser for meg at den uvaskbare plysjen mange av kjøpestrømpene var laget i ikke er like... bløt etter noen sesonger med sjokolade og barnehender.

Bokstavene er brodert på med maskesting. Det var utfordrende å få det noenlunde rett oppå de heklede stavene, men pytt - treåringen kjente igjen "sin egen bokstav".

Mønster: litt halvstaver her og litt helstaver der. Snu litt her og der - og vips!

Garn: 4 tråder Gjestal babyull

Garnmengde: 239 g

3 kommentarer:

  1. Hohoho! Det var raskt ekspedert! Vi gikk for fellesstrømpe, siden den var så gedigen at den aldri i verden kunne fylles bare til ett barn.

    SvarSlett
  2. skal si du er rask med heklenåla!
    strømpene ble helt nydelige! mye mer sjarm over hjemmelaga strømpe enn butikkjøpte!
    Godt Nyttår til deg :)

    SvarSlett
  3. Oi, så fine de var! De ser da mye koseligere ut enn sånne plysjete kjøpestrømper, spør du meg!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en liten kommentar!