torsdag 28. juli 2011

Da kan Nøstebarndressen vises frem

For et par måneder siden fikk jeg høre at en vordende mor ønsket seg en dress til gutten i magen. Har hatt lyst til å strikke Nøstebarns "hel dress i to-tråds" en god stund.

Det viste seg å være en utfordring å få tak i fin grønnfarge som også passet til fin blåfarge i superwashgarn. Jeg synes de fineste nyansene er å finne i ubehandlet ull. Mottaker foretrekker superwash, da blir det så! En preferanse jeg godt kan forstå, ubehandlet er kanskje selvrensende, dog hjelper det lite om man har baby som gulper av dimensjoner.I begynnelsen irriterte jeg meg grønn (haha, dobbelbetydning) over fargekombinasjonen. Eller mangelen på. Allikevel må jeg innrømme at etterhvert som arbeidet skled frem har den grodd på meg. Nå synes jeg i grunn den er ganske kul. Håper mottaker er enig!

Oppskriften var grei og lettfattelig. Brukte litt tid på å forstå hvordan knappestolpen skulle gjøres pen nederst, men det skyldes nok mer treghet i denne skallen enn oppskriften.

Er man gutt, så er man gutt. Knappene er kjøpt på etsy.

Mønster: Nøstebarns hel dress i to-tråds
Garn: Gjestal babyull, dobbel tråd
Garnmengde: 296 g
Pinne nr: 3.5 og 4
Str: noe mindre enn 6-12


6 kommentarer:

  1. Tusen tack för igår, min vän, det var super hyggligt.

    Som sagt tusen tack för den super fina dressen till J. Det är skönt å höra att jag utmanar dig ibland:). L är super glad i sin klänning. Hon provade den och ringde mormor på skype för å visa upp den.

    Som sagt tusen tack, vi får alltid så fina plagg från dig. kram från oss alla

    SvarSlett
  2. Den drakta er jo bare så nydelig da! Ble veldig flott! :)

    SvarSlett
  3. Kjempefin dress. Synes fargene var flotte. Mottaker blir sikkert strålende fornøyd!
    :)

    SvarSlett
  4. Utrolig fin dress :) Du har fått pakken fra meg sant? :)

    SvarSlett
  5. Kjempefin dress! Lurer på en ting... Justerer du maskeantall når du bruker babyull istedet for 2 tråds nøstebarn garn?

    SvarSlett
  6. Nei, det gjorde jeg ikke, Cecilie. Den ble en tanke smalere, men jeg synes i grunn det er helt greit. De fleste nøstebarnoppskriftene er brede!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en liten kommentar!